Torrents d’Art

• Proyecto Artaboo en el Parc Sanitari Sant Joan de Déu, 2018

Torrents d’Art disposa d’un espai propi en el recinte del Parc Sanitari que comprèn un àmbit de creació, un centre de tallers i una sala d’exposicions i activitats, dinamitzat pels mateixos usuaris i amb el suport de diversos agents del sector de la salut, la teràpia, l’art i l’educació. El centre està obert al públic amb la finalitat de convertir-se en un lloc d’intercanvi, de convivència, de cultura i de cohesió social.

Entre les activitats realitzades per Torrents d’Art amb el suport de la Fundació Glòria Soler al llarg d’aquest temps, cal destacar la trobada Horitzons, que promou espais de reflexió i intercanvi de pràctiques entre entitats relacionades amb la salut mental i l’art, així com la jornada Omplim el parc de música, una jornada de concerts i tallers musicals oberta al públic als jardins del Parc Sanitari amb motiu del Dia de la Música.

El 2017 el projecte va rebre el Premi Ramon de Teresach de l’Acadèmia de les Ciències Mèdiques de Catalunya i Balears, que des del 1989 reconeix cada any la feina realitzada per una entitat cívica sense ànim de lucre.

El Jardí Invisible

Als jardins del Parc Sanitari de Sant Joan de Déu de Sant Boi de Llobregat, es conserva un conjunt arquitectònic modernista anomenat Jardí Invisible (1903-1912), que ha arribat als nostres dies pràcticament com una obra desconeguda i sense autoria reconeguda.

El Jardí Invisible forma part del programa Torrents d’Art, que relaciona l’art i la salut. Una de les singularitats i un tret diferencial del procés de construcció d’aquesta obra a principis del segle XX és, sense dubte, el coneixement que es té sobre la inclusió de persones amb trastorns mentals en el grup d’operaris que la va construir.

La incorporació d’aquestes persones a l’àmbit laboral formava part del tractament de la psicopatologia, que implicava una millora del seu estat de salut. D’altra banda, fomentava la integració d’aquest col·lectiu dins la societat i es va convertir en una de les primeres iniciatives de la lluita contra l’estigma del trastorn mental.

La Fundació Glòria Soler ha impulsat un estudi per valorar aquest patrimoni ocult que compta amb una multitud d’elements significatius del moment de més apogeu del modernisme català, i que conforma un símbol innegable dels beneficis d’engranar l’art amb les teràpies per millorar la salut mental.

El Jardí Invisible, Parc Sanitari Sant Joan de Déu.

Documentació