28.11.2022

Actualització dels resultats de la vacuna terapèutica contra el VIH/sida

• Vacuna VIH/sida
  • Willem De Rooij. Bouquet X, 2014. Exposición Perfect Lovers. Arte en tiempos del sida. Fundació Suñol, 2014.

El 40% de les persones que han rebut la vacuna terapèutica del VIH controlen millor el virus en absència de tractament.

Coinicidint amb l’ 1 de desembre, Dia internacional de la lluita contra el VIH/sida a tot el món, actualitzem els resultats del primer estudi realitzat amb la vacuna terapèutica HTI, dissenyada a IRSICAIXA, en personas amb VIH tractades de forma precoç.

Els resultats, publicats el passat 27 d’octubre de 2022 a la revista Nature Medicine, indiquen que la combinació de vacunes usada va ser segura, immunogènica i que el 40% de les persones vacunades sense una genètica especialment favorable per controlar el VIH de forma espontània van aconseguir mantenir-se sense tractament antiretroviral durant un període d’almenys 6 mesos.

Al llarg de 2021 i 2022 s’han completat diverses anàlisis complementàries per caracteritzar millor la resposta immunològica induïda per les vacunes mitjançant citometria de flux, així com l’anàlisi dels virus de VIH dels participants en l’assaig per determinar quin rol pot tenir el virus amb el qual una persona s’infecta i la seva resposta a la vacuna.

És la primera vegada que es demostra que una vacuna terapèutica pot ajudar a controlar el VIH millorant la resposta immunològica dels pacients i recolza l’estratègia del testeig de la vacuna HTI en combinació amb altres fàrmacs per millorar la resposta.

La Fundació Glòria Soler, forma part de les entitats que van donar suport a la vacuna terapèutica HTI, en un moment clau per al seu desenvolupament, i participa a través d’IrsiCaixa a la SPIN OFF, Aelix Therapeutics S.L., creada el 2016. Com a tal reconeixement, ostenta a través d’IrsiCaixa d’un percentatge de cotitularitat d’un 7,96%. La Fundació Glòria Soler, va realitzar una aportació d’1.200.000 euros al projecte de la vacuna el 2015 i posteriorment va finançar el 2016 i el 2017 el projecte BCN2-Romi i el projecte de la Microbioma i el VIH/SIDA per un import total de 600.000 euros.

L’erradicació de la pandèmia del VIH/sida al món continua sent un dels principals reptes als quals s’enfronta la comunitat científica internacional y cada any es commemoria l’1 de desembre com a suport a les persones que conviuen amb el virus VIH y per recordar a les persones que han mort per enferemetats relacionades amb la sida.

Article Revista Nature

Revista Nature