17.05.2024

Blue Soler lidera el primer projecte internacional per a demostrar els beneficis terapèutics del Stand Up Paddle (SUP)

• Salut global
  • El Stand Up Paddle (SUP) és una disciplina esportiva derivada del surf que consisteix en posar-se damunt d’una taula i remar; Ku Hoe He’s Nalu, com deien en hawaià quan es va originar l’esport a finals dels anys 90, ara amb vistes a convertir-se en olímpic.

El SUP és un dels esports més complets que existeixen, ja que es treballa sense impacte a la musculació, la resistència, l’equilibri i la postura. A més a més, la pràctica es realitza en un entorn natural, amb el benestar emocional que proporciona el mar.

Tenint en compte aquests factors, a banda de molts altres, com el sentiment d’esport en equip que genera la comunitat de surf, Blue Soler arrenca la primera prova pilot en col·laboració amb la Unitat de Medicina de l’Esport Clínic Sant Joan de Déu, per a demostrar els beneficis físics i emocionals que proporciona practicar SUP com a teràpia alternativa per a tractar diferents patologies discapacitants, arrencant en aquesta primera fase de l’estudi amb malalties muscoesquelètiques, tals com la Artritits Reumatoide, la Espondolitis Anquilosant, la Artogriposis Múltiple o la Síndrome de Sjögren, entre d’altres.

L’objectiu del projecte, liderat per Carolina Navalon-Martínez, la primera dona amb discapacitat a Espanya campiona de Catalunya de Sup Race 3km, juntament amb l’escola de surf i paddle surf Blue Salt School Barcelona i la Fundació Glòria Soler, és, una vegada conclòs l’estudi amb les conclusions derivades del mateix, escalar resultats per a que puguin aplicar-se com una teràpia alternativa a les convencionals per a adults amb patologies discapacitants en diferents contextos i zones geogràfiques.

El projecte Blue Soler compta amb el recolzament de la Federació Catalana de Surf i la Internacional Surf Therapy Organization, així com de les entitats de pacients col·laboradores: Asociación Artrogriposis Múltiple Congénita, Reumas-Lliga Reumatològica Catalana, Associació Sjögren España, Ceade-Espondilitis Anquilisante i Associació AsGlutdiece.

La prova pilot s’estructura en dues fases, la primera, ja començada, va arrencar a l’abril i conclou al juny d’aquest any i la segona arrencarà al setembre per a concloure al novembre de 2024. En ambdues s’ha seleccionat a un grup de “pacients impacients” amb ganes de demostrar que la falta de moviment és la pitjor prescripció possible en malalties muscoesquelètiques com les que ells/elles pateixen. Amb l’assessorament i seguiment dia a dia de professionals d’INEF, una fisioterapeuta i els tècnics instructors de l’escola Blue Salt, els pacients estan treballant la força, l’equilibri, la respiració, la mobilitat, la tècnica i la pràctica a l’aigua.

L’estudi, amb tres fases de medició físiques i emocionals de l’estat dels i les pacients , una a l’inici, una altra a la meitat de la prova i una última al final, finalitzarà amb els resultats sobre la seva trajectòria i evolució en aquest període de temps.

La idea principal és apropar el mar, l’esport, la comunitat i l’entorn el surf de forma inclusiva a persones adultes amb patologies amb dolor que les desmotiva portant-les a l’absència de moviment, Carolina, patient advocate, ha viscut en primera persona els beneficis que va suposar per a ella apropar-se a aquest entorn per a millorar la seva forma de vida, i no caure en el seu interès de compartir-lo amb el mon per a que la seva experiència serveixi d’ajuda a altres persones amb la mateixa situació.

Projectes relacionats amb la notícia